Deltagerbrev FDF Landslejr 2022

Kære alle

Nu står landslejren for døren og i får her et deltagerbrev med de sidste praktiske oplysninger.

Hvis I har spørgsmål er i velkomne til at kontakte en af de ledere der står nævnt med telefonnummer sidst i deltagerbrevet.

Vi er i alt 35 personer her fra kredsen der deltager på Landslejren.

Vi fordeler os på 2 lejrpladser, idet vores 7 seniorer og 2 ledere skal bo på en lejrplads sammen med seniorer og ledere fra flere andre FDF Kredse.

Derudover har vi en enkelt deltager der fungerer som sygeplejerske på lejrens hospital og så er vi 16 børn og 9 voksne på kredsens lejrplads, hvor vi bor sammen med et finsk hold med 11 børn i alderen 12-14 år og 3 voksne. Vi er således i alt 39 personer på kredsens lejrplads.

Lederne er i øjeblikket i fuld gang med at gøre klar til Landslejren. Der er mange ting der skal planlægges og klargøres, så vi arbejder på højtryk på at blive klar til tiden, så vi kan få en rigtig god Landslejr.

På kredsens lejrplads skal vi ikke sove i telte. Vi laver nogle shelterlignende konstruktioner som vi er i gang med at opføre på græsplænen foran Uglereden, så vi er sikre på at de bliver bygget som vi ønsker det. Efterfølgende bliver de pakket ned og sendt til lejrpladsen, hvor vi så genopfører dem. Seniorerne sover i telte eller hængekøjer på deres lejrplads.

 

Transport til/fra lejren

Vi har booket en bus i samarbejde med FDF Næstved, som kører deltagerne her fra Ørslev og fra Næstved til Landslejren og tilbage igen.

Vi har tidligere spurgt Jer alle sammen om der var nogle der selv forventede at stå for transport enten den ene vej eller begge veje til/fra Landslejren.  Jeres tilbagemeldinger har vi noteret på deltagerlisten og vi har reserveret pladser i bussen ud fra disse tilbagemeldinger.

Der er nogle få af Jer der har meddelt at i selv sørger for transport enten den ene vej eller begge veje. Hvordan i skal forholde Jer når i skal aflevere eller afhente børnene ved Landslejren, aftaler vi nærmere evt via telefon.

 

Udrejse:

Bussen samler os op ved Ørslev Pizzarestaurant kl. 08.00 onsdag d. 6. juli.

Vi har valgt ovennævnte idet pladsen ved Uglereden er for lille til at bussen kan manøvrere rundt.

Husk at ankomme i god tid inden kl. 08.00 og parker gerne så i ikke holder i vejen for bussen.

Hvis der er nogle der har problemer med at aflevere deres børn på ovennævnte tidspunkt pga f.eks. arbejde, så kontakt os gerne, så finder vi en løsning.

 

Hjemrejse

Når lejren slutter fredag d. 15. juli samler bussen os op ved Landslejren i tidsrummet 13.00-14.00.

Der er mange busser der skal betjene lejrens deltagere, så vi har ikke kunnet få et præcist tidspunkt.

På hjemturen, skal vi først forbi Næstved og sætte deltagerne fra Næstved af og derefter forventer vi at ankomme ved Ørslev Pizzarestaurant i tidsrummet kl. 17.00-18.00. hvor i kan hente børnene.

Vær opmærksom på at dette tidspunkt kan ændre sig alt efter om vi oplever forsinkelser på hjemturen. Vi vil bede børnene ringe til Jer når vi kører fra Næstved, så i ikke behøver at stå og vente unødigt.

 

Medbring madpakke og drikkelse til busturen

Det første måltid på lejren er aftensmad d. 6. juli. Alle bedes derfor medbringe en madpakke og drikkelse i bussen på udturen, så man kan klare sig indtil aftensmaden.

 

Pris for bustransport

Vi har tidligere meldt ud at prisen for transporten ikke var inklusiv i de rater i har betalt indtil nu og at vi ville melde prisen for bustransporten ud når vi kendte prisen.

Vi kender nu prisen og det er samtidig lykkedes os at få et tilskud til transporten, således at vi kan lave en væsentlig reduceret pris.

Kører man med bus begge veje er prisen: 200 kr.

Kører man kun med bus den ene vej er prisen 100 kr.

Hvis man selv sørger for transport både ud og hjem betaler man selvfølgelig ikke noget til bussen.

Beløbet bedes overført til FDFs mobilepay: 48616 senest d. 1/7 2022. Skriv som kommentar til betalingen: ”bus + deltagers navn” så vi kan identificere hvem betalingen er fra.

 

Post

Det er altid dejligt for deltagerne at få et brev eller en lille pakke hjemmefra. Post kan sendes til:

Barnets navn

FDF Ørslev-Vordingborg

Havskummet

Den Glitrende Kyst

8686 FDF Landslejr

Vær opmærksom på at hvis brevet sendes som et almindeligt brev, så kan det være 5 dage undervejs. Hvis det sendes som quickbrev, så skulle det gerne nå frem næste hverdag. Se Post Nords hjemmeside for yderligere info.

Hvis i sender en pakke med slik til Jeres barn, så hold det gerne på et moderat niveau, eller send alternativt gerne noget som kan komme alle børnene på kredspladsen til gode. Vi er 16 danske børn på kredspladsen og 11 Finske børn samt i alt 12 Danske og Finske voksne.

 

Besøgsdag

Hvis der er forældre der ønsker at besøge lejren, så koordiner gerne med lederne hvornår i kommer. Der er ingen officiel besøgsdag men lørdag d. 9/7 og søndag d. 10/7 er nok de bedste bud på dage hvor det vil være bedst i forhold til lejrens program.

Vær opmærksom på at lejren er dyrefri. Der må derfor eksempelvis ikke medbringes hunde på lejren.

Parkeringsafgiften på gæsteparkeringen er 125 kr.

Læs mere om retningslinierne for besøg på Landslejrens hjemmeside: www.landslejr.fdf.dk

 

Pakkeliste

Du bedes medbringe to tasker:

Den første taske skal være en lille turrygsæk, som man tager med ind i bussen ved udrejsen og hvori man har pakket de fornødenheder, som man har brug for under busturen.

På selve lejren kan denne taske så bruges som turrygsæk når vi skal på udflugt og rundt til aktiviteter på lejrpladsen. Det er derfor vigtigt at tasken kan bæres på ryggen. Når tasken bruges som turrygsæk vil man som minimum skulle have plads til regntøj, en madpakke og drikkedunk.

Den anden taske skal indeholde al den bagage man skal bruge på lejren. Den skal derfor være stor nok til dette formål. En lejrrygsæk vil være at foretrække, men hvis man ikke har en rygsæk kan en sportstaske også gøre det. Liggeunderlag og sovepose kan evt spændes fast udenpå tasken. Denne taske vil blive lagt ind i bussens bagagerum og det vil ikke være muligt at få adgang til den under bustransporten

Når vi ankommer til lejren sætter bussen os af ca 1.6 kilometer fra vores lejrplads. Vi skal gå denne sidste strækning til lejren med vores bagage. Så jo mere børnene selv kan bære jo bedre er det.

 

Følgende pakkes i turrygsækken, som tages med ind i bussen ved udrejsen:

Madpakke og drikkelse samt evt formiddags eller eftermiddags snack

Evt telefon

Regntøj: Såfremt vejrudsigten på dagen melder den mindste risiko for regnvejr ved Silkeborg, således at det er hurtigt at tage på når vi stiger ud af bussen. Hvis der loves tørvejr kan regntøjet pakkes i tasken der kommer i bussens bagagerum.

 

I en rygsæk eller taske, som vil blive lagt i bussens bagagerum og som man derfor ikke har adgang til under kørslen pakkes følgende:

 

FDF skjorten med March og Lejr sangbogen i lommen – Skjorten har vi selvfølgelig på ved afrejse.

Notesbog og skriveredskab – i lommen på FDF Skjorten.

Sovepose

Liggeunderlag – Vi ser gerne at man medbringer skumunderlag eller selvoppusteligt underlag. Vi ser helst ikke at man medbringer luftmadrasser, da det så kan komme til at knibe med pladsen. Sovepladserne er ca 60 cm brede.

Nattøj

Spisegrej – Dyb og flad tallerken, 1-2 kopper, kniv, gaffel og ske. 2-3 viskestykker. Spisegrejet må gerne pakkes i en lille selvstændig pose, evt en stofpose eller mulepose, som du kan have hængende der hvor vi sidder og spiser. På lejren udleverer vi en mulepose til alle deltagere, men hvis du hellere vil bruge din egen pose er det selvfølgelig i orden.

Drikkedunk med skruelåg

Toiletgrej/personlig pleje – Tandbørste, Tandpasta, kropssæbe, hårshampo, evt håndcreme, læbepomade, solcreme (min faktor 30), After sun, evt hygiejnebind. Pakkes gerne i en toilettaske. Prøv gerne at få fat i nogle små bøtter med sæbe, shampo, creme mv så det ikke fylder så meget i tasken.

Badehåndklæde

Badetøj

Regntøj – Det er meget vigtigt at du både har regnjakke og regnbukser med. Vi håber selvfølgelig på godt vejr, men hvis vi får en regnfuld periode kan det blive meget hårdt at være på lejr uden at have dette med.

Gummistøvler – Det er også meget vigtigt at have gummistøvler med af samme årsag som ovennævnte.

Sandaler

Gummisko/kondisko

Tøj til ca 10 dage – 2-3 par lange bukser, 2-3 par shorts, 8-10 t.shirts, 2 varme trøjer, 10 sokker, 10 sæt undertøj. Antallet af de forskellige beklædningsgenstande er vejledende og hver især må selvfølgelig vurdere hvor meget tøj man synes der er relevant. Generelt kan man sige at man ofte kommer til at medbringe for meget tøj. På en lejr kan man godt gå lidt på kompromis med renligheden af ens tøj. Man kan f.eks. sagtens gå med de samme bukser i flere dage, hvorimod der kan være rart at kunne skifte tshirt, sokker og undertøj hver dag.

Vindjakke

Lommelygte/pandelampe

Dolk

Solhat eller kasket

Bamse – Alle bedes medbringe en bamse til en aktivitet på lejren. Bamsen kommer med hjem igen.

Medicin og sygesikringskort - Alle bedes medbringe sit sygesikringskort. Det kan afleveres når vi tager afsted med bussen.

Hvis nogen medbringer medicin, vil vi gerne vide det. Kontakt en af lederne, så vi kan aftale om der er nogen ting vi som ledere skal være opmærksomme på eller hjælpe med.

Betalings armbånd – Alle deltagere skulle gerne have fået et armbånd med posten. Lejren er kontantløs og armbåndet skal bruges som betalingsmiddel i lejrens kiosker. I har som forælder mulighed for at sætte penge ind på armbåndet og følge med i Jeres barns forbrug på lejren.

Se brugsanvisning i brevet.

Børnene bedes tage armbåndet på lige inden afrejse. Vær opmærksom på at den sorte plasticperle der sidder på armbåndet bruges til at stramme armbåndet omkring håndledet. Når først armbåndet er strammet til, er det besværligt at løsne det igen, så undgå at stramme for hårdt til omkring håndleddet og vent til lige inden afrejse med at montere armbåndet på håndleddet. Hvis armbåndet bliver for stramt kan det lade sig gøre at løsne perlen med et sugerør eller ved at sno den resterende snor rundt så den bliver så tynd som muligt og så trække perlen retur.

Af hygiejnemæssige årsager anbefaler vi at man montere armbåndet på den hånd som man ikke bruger når man er på toilettet.

Mobiltelefon, oplader og powerbank - Alle børn der har en telefon er velkommen til at tage den med. Der kan forekomme aktiviteter på lejren , hvor det er en fordel at have en telefon.

Vi gør opmærksom på at vi ikke har nogen forsikring der dækker hvis en telefon går i stykker eller bliver væk. Telefonerne er derfor med på eget ansvar.

Vi har begrænsede oplademuligheder til telefonen, så vi opfordrer til at man begrænser brugen af telefonen til det mest nødvendige. Vi anbefaler også at telefonen er slukket eller på strømbesparende tilstand når den ikke bliver brugt. Tal gerne med Jeres barn om dette. Tal også gerne med Jeres barn om at man helst skal gå til en leder inden man ringer hjem hvis man bliver ked af det eller der opstår problemer, således at vi kan løse problemerne på lejren uden at i forældre behøver at blive bekymret.

Vi har en batteridrevet oplader med som vi håber kan holde til hele lejren. Medbring derfor en oplader hvor ladekablet har et almindeligt USB stik i den ene ende og det stik der passer til telefonen i den anden ende.

Medbring også gerne en fuldt opladt powerbank hjemmefra.

 

Husk at sætte navn på Jeres børns ting

Der er en væsentlig større chance for at Jeres børn får deres ting med hjem igen hvis der er navn på tingene. Vi har som regel altid en stor bunke glemte sager når vi har været på sommerlejr og det er jo dejligt nemt at finde ud af hvem der mangler tingene når der er navn i.

 

Landslejr app

Der er til Landslejren udviklet en app. Installer gerne appen på Jeres børns telefon inden lejren. Appen vil tidligst være klar 3 dage før lejren. Se landslejrens hjemmeside for instruktion vedr. installering.

 

Yderligere info på Landslejrens hjemmeside

Landslejren har en fin hjemmeside. Her kan du bla finde kort over Landslejren, Landslejrens program og meget andet.

Adressen er: www.landslejr.fdf.dk

 

Kontaktpersoner på lejren

Har du behov for at komme i kontakt med dit barn i løbet af lejren, så overvej gerne om det vil være bedst at ringe til en af lederne i stedet.

Hvis du har spørgsmål eller andet er du til enhver tid velkommen til at ringe til en af nedenstående ledere, der deltager på lejren:

 

Kontaktpersoner for pilte, væbnere og seniorvæbnere på Kredsholdet:

Henrik Sørensen: 23348488

Kim Nybo: 21491553

Pia Karlsen: 51927249

Henrik Nielsen (Sømand): 53810923

 

Kontaktpersoner for Seniorerne på seniorholdet:

Lars Christensen: 22978026

Birgitte Apel: 25132322

 

 

 

Her skal vi bo